Metly metlám! Psáno krví a sračkama, co život dal.

Něco o Guitar Pro 6

Guitar pro je mezi muzikanty velmi oblíbený software. Nedlouho poté, co jsem se rozhodl pořádně hrát a skládat, seznal jsem, že tužka, papír a případně notový sešit, nejsou příliš šikovnými pomůckami pro zápis tabulatur či not. Proto jsem byl nadšen, když se objevil Guitar Pro. Tento program je velmi užitečný, neboť se v něm dá relativně jednoduše skládat, umí vytvářet taby i klasické noty a umí je přehrávat. Takže se dá použít jak ke skladbě či transkripci, tak i ke cvičení. Není proto divu, že v GP bylo složeno či přepsáno obrovské množství skladeb (velmi dobrým zdrojem guitar pro tabů je třeba ultimate-guitar.com) a že je tento kus softwaru tak oblíbený, protože ulehčuje celou řadu obtíží.

Guitar Pro vycházelo ve verzích, které se sice navzájem odlišovaly a byly různě inovovány (k přehrávání v midi ve verzi 4 přibyl RSE – realistic sound engine ve verzi 5, které ovšem znělo jak z prdele, což bylo značně napraveno ve verzi 5.2), ale většina ovladacích prvků byla shodná. Novoty se jednoduše nabalovaly na starou kostru, takže se prostě k zaběhnutému ovládání přidalo pár nových věcí a jelo se dál močálem šerým kolem bílých skal.

Příchod Guitar Pro 6 vě mně vyvolal zvědavost, protože už dlouho před vydáním jeho výrobce hlásil na všechny strany, že to bude totálně nové a ještě lepší než všechno, co jsme kdy viděli. Jasně, nějakýma kecama to oprdět musel, aby to lidi brali. A jaká tedy šestka je?

Je…. ehm… nová. Všechno je načinčané, aby to bylo „hezčí“. Všechno je jinak a jinde než v předchozích verzích. Zaběhnutý systém ovládání z 5ky se zde dá uplatnit jen velmi omezeně, většinu věcí a pohybů se musíte přeučit. Je to jako špatný vtip. Je to na hovno. Všechno máte rozházené jinak, od nastavení tempa, přes volbu zobrazení, až po uspořádání druhů not a dalších věcí. Připadá mi to jako naschvál. Když jsem to tak okukoval a bezmocně hledal to, co bych v 5ce měl už dávno hotové, sralo mě to.

Co mě pak dožíralo ještě víc (a nevím jestli mám blbou verzi, protože vlastnostmi kompu to rozhodně není), bylo to, že při vícestopém zobrazení se zápis not všelijak možně sekal, a zdržoval, takže sesmolit 2 takty nějaké melodie, to bylo doslova peklo. Když jsem si to přepnul do jednostopého zobrazení, šlo to trochu rychleji ale, kurva, k čemu mi to je, když třeba potřebuju vidět, co hrajou ostatní nástroje, abych tomu mohl přizpůsobit to, co zrovna zapisuju?!?! Na hovno…

Hlavním tahákem 6ky měl být, jak jsem odtušil, nový vylepšený RSE engine. Autoři na něj spoléhali tak mohutně, že v 6ce už ani není možnost přehrávat v midi. To kvůli tomu novému RSEčku ta 6ka zřejmě vůbec vyšla! „Okej,“ řekl jsem si, „tak si to aspoň poslechnu, třeba to na poslech a cvičení to bude dobré, když už se v tom nedá skládat.“

Možnosti modifikace zvuku kytar, basy a bicích vypadají na první pohled sofistickovaně. Každý nástroj v partituře můžeme prohnat různýma krabičkama, zesákama, reprákama, všechno to má čudlíky, kterými můžeme točit hore dole a ukládat a načítat nastavení. Super. A jak to zní? O moc líp než 5ka ne. V případě sekvencí stejných not to zní strašně strojově a blbě. Jediné, co se zvukově povedené, je basa. Kytary jsou více-méně stejné jak v pětce bez ohledu na to, jakými ampy a krabičkami zvuk upravujete. Na to, že palm muting v RSE zní blbě,  jsem z pětky zvyklý, ale tady mi přišel nahovno ještě víc, protože z jakéhosi důvodu zní mnohem hlasitěji než volné struny, což opět považuju za úplnou blbost. Těch je však v GP6 i beztoho dost.

Bicí tomu všemu nasadily korunu!!! V GP5.2 šlo volit ze tří drumkitů, z nichž jsem nejčastěji používal Metal drumkit. Plechy zněly celkem solidně, tomy byly trochu nevýrazné, ale šlo to, a kopáky se v masivnějším zvuku kytar trochu ztrácely. Jak je to tady? Přesně naopak! Plechy jsou úplně na piču, šroťák a tomy na hranici slyšitelnosti a zní jak vytažené krávě ze zadku, zatímco kopáky jsou výrazné a zřetelné.

Nutno dodat, že ani bicí neminuly „inovace“. Systém zápisu not pro bicí je samozřejmě také nový, úplně jiný než v pětce, ve srovnání s tím starým v podstatě možná trochu jednodušší, ale sakra… kdo to kdy viděl! Na trochu svižnější zápis, aby si člověk pořídil třetí ruku!

Po všem tom přehrabování se v šestce a žasnutí nad tím, jak je dementní, jsem si řekl „Dost! Uložím si to jako .gp5 a dodělám to v pětce.“ Jenomže ouha! Soubory starších verzí v šestce otevřete, to není problém. Ale uložit je můžete jen jako .gpx, který staršíma verzema neotevřete. To je dobře na piču, co?! V té chvíli už jsem regulérně řval a nadával jak Meliško, kterému Etela ukradla päťsto korún právě ve chvíli, kdy se je chystal prochlastat v Papuči.

Sečteno podtrženo: Guitar Pro 6 je jiný než pětka, má možná oporoti ní navíc nějaké funkce, ale k čemu to je, když se to pořádně nedá ovládat, a kdo sakra má čas a chuť se to přeučovat, když doteď všechno v pohodě klapalo. Jediný, komu tohle nebude vadit, je ten, kdo předchozí verze vůbec nezná, a bude se s tím muset naučit tak jako tak. Nové RSE mě ve výsledku spíš zklamalo než nadchlo, na to jak je sofistikované, zní jak smrtelný chrapot muže se zhoubnou plynatostí a v rychlejších tempech zní strojově. Takže celkově je to na chuja, pokud nemáte zájem si ničit nervy a hlasivky, tak to nepořizujte! Vůbec! Za žádnou cenu! Já s tím dělat už nikdy nehodlám, zůstávám u 5.2.

Autor: orgebanger

7 komentářů

  1. Erik

    S šestkou jsem se setkal jen jednou, k tomu abych si něco vytisknul a už i na tomhle mi došlo, že tím s ní končím 😀 Je to chaos.

    Březen 9, 2011 (2:49 pm)

  2. Flea

    Nevím co proti tomu máte. 6ka až na ty přebasované zvuky RSE je parádní a přehledná. Možná to bude něčim jiným než kompem 😀

    To, že se někomu něco seká je jen o nastavení !!!

    Červenec 27, 2011 (12:46 pm)

  3. frat

    nevíte prosím, jak hodit taby pro basku o oktávu výš? …. pokud chci přehodit taby por podlazenou basku na klasicky lazenou tak to nejde… prosim poradte 🙂

    Prosinec 13, 2011 (10:03 pm)

  4. Ondra

    Jak můžu změnit houslový klíč na basový?

    Únor 14, 2012 (9:52 pm)

  5. Dr_Sten

    No začal jsem na 4. Pak když vyšla 5, tak jsem ji nainstaloval, ale zdála se mi strašně přeplácaná, ale dá se s ní v pohodě dělat. Pak jsem zkusil šestku a po prvním spuštění jsem ji vymazal. Prostě podle mě je nejlepší 4 a 5 mám jen na to, abych otevřel soubory gp5.

    Září 15, 2012 (9:31 pm)

  6. kufalt

    No nevím, začínal jsem na pětce, pak přešel na šestku, asi měsíc jsem si zvykal, je to opravdu dost jiné. Šestka mi přijde o dost lepší, i zvukově. Jeví se mě jako přehledná, jednodušší a intuitivní. Nikdy se mi nesekala a to nemám moc namachrovanej počítač. Soubory GPX lze převést na GP5 exportem (v menu file/soubor).

    Červenec 19, 2013 (10:48 pm)

  7. Boleček Vojta

    Nevíte jak zapnout pouze tabulaturu , nebo pouze noty ? aby tam nebylo obojí .. ? 🙂 😀 díky

    Leden 8, 2014 (11:52 am)

Zanechat Odpověď

