Metly metlám! Psáno krví a sračkama, co život dal.

Je Arjen Lucassen z tohoto světa?

V dnešním hudebním světě trpícím jak předsudky a chorobami z let dřívějších, tak i komerční „nenažraností“ z dob dnešních, se přemýšlivý posluchač oprávněně zamýšlí, jak je možné, že stvůry typu Lady Gaga, Rihanna či 50 Cent, vydělávají tolik a jiní opravdoví umělci živoří. Tyhle komerční mašiny na peníze, které jsou opravdu už jen loutkami, ztratily velmi rychle tu krásnou vlastnost hudby…přirozenost. Dělat věci od srdce a pro to, o co tu vlastně jde, a to je hudba samotná.

Opravdové umělce hledáte dnes těžko a ty hodné skutečného obdivu ještě hůř. Opravdový umělec hodný všech poct, hlubokých úklonů a obdivů je génius jménem Arjen Anthony Lucassen. Tento holandský multi-instrumentalista si svou pozici nevydobyl přes noc na MTV, ale roky tvrdé práce. Dospěl až do dnešní pozice, kdy mu drtivá většina vyzrálé i nemetalové hudební branže skládá hlubokou poklonu.

Tento článek není popisem jeho kariéry, nebo primitivním životopisem. Je to spíše seznámení s touto jedinečnou osobností, s jeho životem, zážitky a tvorbou, s bližším zaměřením na nejnovější výtvory, které plodí v neuvěřitelném tempu.

Arjen Anthony Lucassen, téměř dvoumetrový Holanďan ročník 1960, se už od dětství věnoval kytaře a zpěvu. Jelikož mu byl zpěv pouze pomocným nástrojem, nikdy se neprosadil jako zpěvák , ale spíš jako kytarista, což mu pomohlo se dostat do první kapely BODINE, jako druhý kytarista. Později se už naplno projevoval jako řadový kytarista VENGEANCE, kde se dokonce během této zkušenosti krátce potkal se Stevem Lee, dnes již nežijícím zpěvákem švýcarských GOTTHARD. Hlavní potřebou Arjena vždy bylo mít prostor pro vlastní tvorbu, a tu si dopřál až když se vydal na sólovou dráhu. Po nejrůznějších experimentech a úletech si konečně řekl, že si splní svůj životní sen, a to udělat rockovou operu. Takto začal příběh dnes kultovního projektu AYREON.

.

.

Arjenova první rocková opera získala jméno „The Final Experiment“. Už tehdy byl seznam hostů hodný respektu, avšak až později se k němu přidaly hvězdy největšího kalibru. V mé vlastní sbírce mám dokonce tuto desku jako originální audio kazetu, kterou jsem zakoupil v jednom šíleném výprodeji. V té době jsem ani neměl pořádně ponětí, co mám v rukou. Koupil jsem si to protože jsem byl fascinován Arjenovým projektem STREAM OF PASSION. Je to nádhera, když si člověk začne časem uvědomovat jak moc je toho v hudbě vzájemně propleteno. Nepochybně nejzásadnější pro další vývoj Arjenovy kariéry byla deska „Into the Electric Castle“, která se stala skutečně kultovní záležitostí a dodnes ji jako oblíbenou cituje mnoho osobností, včetně mnoha z těch, kteří s Arjenem později spolupracovali. Tato zkušenost jim jejich rozhodování o případné spolupráci nepochybně jen usnadnila. Doposud jsem slyšel se o ní rozplývat jen tak namátkou Magali Luyten z Virus IV, Marka Jansena a Simonku z EPICY, která se to, ale jako i mnoha dalšího, doučila právě od něj.

Dnes je každý počin projektu AYREON očekávám s velkým respektem a nadšením. Seznam hostů je až téměř neuvěřitelný a zážitek při poslechu se dá bez přehánění přirovnávat k dokonalosti. „Human Equation“ z roku 2004 měla v seznamu hostů jména jako Mikael Akerfeld z OPETH, Devin Townsend či James LaBrie z DREAM THEATER. Avšak ta doposud poslední rocková opera a moje opravdu nejoblíbenější „01011001“, nabízí dle mého osobního skromného názoru jak ještě dokonalejší zážitek, tak i dech-beroucí seznam hostů. Místo zde našel jak JORN, Hansi z BLIND GUARDIAN, Simonka z EPICY, tak i dvě Arjenovy stálice Anneke van Giersbergen a Floor Jansen. Obě dámy od dřívějších spoluprácí urazily opravdu velký kus cesty, jelikož se obě v podstatě vydaly na sólovou dráhu. Dalšími stálicemi v Arjenových řadách jsou např. Pan klávesák Joost van den Broek, mistr za bicími Ed Warby či Arjenova spřízněná duše kytaristka Lori. Tohle je skutečně dílo hodno plného počtu bodů.

.

.

Jelikož má ale Arjen nejrůznější žánrové choutky a nemůže se vždy naplno vyžít ve svých rockových operách, má tendenci zakládat nejrůznější projekty. Ten, díky kterému jsem se vůbec dostal k jeho osobnosti, je kapela STREAM OF PASSION. Po desce „Human Equation“ Arjen zatoužil objevovat schopnosti krásné Mexičanky Marcely Bovio a společně stvořili dílo spíše romantického rázu, ale zároveň atraktivního natolik, že kapelu proslavil tak, že byla Marcela schopná pokračovat i po Arjenově odchodu. Posunuli se sice k symfo-gotickém mainstreamu, ale i tak klobouk dolů Marcele, jak se s celou situací poprala.

Dalším z Arjenových zajímavých aktivit je projekt STAR ONE. V podstatě má svou space atmosférou blízko k AYREONu, ale jedná se spíše o přímočarou heavy záležitost, „neztrácející čas“ s komplikovanými aranžemi. Projekt kromě klasických opor Eda Warbyho a Floor Jansen nabízí jména jako Sir Russell Allen ze Symphony X, či borce jako Dan Swanö či Damien Wilson. Projekt má na kontě desku z roku 2002, „Space Metal“ a o 8 let starší „Victims Of Modern Age“ s téměř totožnou sestavou, představující pro mě jednu z nejlepších desek minulého roku.

Jelikož Arjen funguje tím způsobem, že jednou udělá desku atmosférickou, poté komplikovanou, pak zase přímočarou, tak si chutě předloni vybil na dalším vynikajícím kousku, projektu GUILT MACHINE. Stejně jako při STREAM OF PASSION si vystačil s pouze jediným zpěvákem a to Jasperem Steverlinckem z ARID. Lori se postarala o sóla a texty a za bicí se posadil bývalý člen PORCUPINE TREE Chris Maitland. Výsledek pod jménem „On This Perfect Day“ překypuje nádhernými melodiemi a osobními texty Lori.

.

.

Tvorba Arjena Lucassena představuje v dnešním světě hudební neupřímnosti, kýčů a masových rychlokvašků, jistotu opravdové kvality, o které si drtivá většina muzikantů může nechat jen zdát. Sam Arjen by to řekl mnohem skromněji, jelikož si své velikosti, není sám vědom. Dělá jen to, co ho baví a inspirace má stále na rozdávání. Přestože jak sám říká, nečte, sotva cvičí, jen čte komiksy, kouká na seriály a staré filmy a nějak to prostě jde samo. Přestože si toho sám není vědom, je to opravdový génius a jeho výtvory jsou neskutečným hudebním zážitkem.

Zde je pár titulů, které mají v mé sbírce (v originální a pokud možno v té největší limitované edici) významné místo a vřele vám je doporučuju jako seznámení s tímto hudebním géniem.

AYREON – 01011001

STREAM OF PASSION – Embrace The Storm

GUILT MACHINE – On This Perfect Day

STAR ONE – Victims Of Modern Age

Oz

Reklamy

One response

  1. Pingback: In Ears - April & May 2017 | Rock'n'Roll Journalist

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s