Metly metlám! Psáno krví a sračkama, co život dal.

Bugera 6262

Dneska bych se s vámi chtěl podělit o svoje zkušenosti s touhle bestií. Značka Bugera na nás vlítla před nějakými třemi lety a od té doby svými poměrně levnými hand made výrobky zdatně mrdá ostatní výrobce do análu se zručností násilníka. „Nooouuuuu!!!“ řvou Marshall, Peavey a Laney, „Zrada! Doteď se nám dařilo ty kurvy zákaznické vodit za nos s tím, že když chceš dobrý zvuk, budeš klopit jak mrdka a všechno nám pěkně klapalo. A oni to celé zničili, hajzli!!!“ No, popravdě, budou asi nadávat ještě sprostěji a hlasitěji, jak se na byznysmeny v soukromí patří.

Začnu zeširoka. Zesilovače Bugera jsou – jako skoro všechno – vyráběné v Číně. Vynikají poměrně nízkými cenami, za které nabízejí velmi kvalitní zvuk. Podařilo se jim nabourat dogma, že dobrá lampová hlava musí být minimálně za 20 táců. Když se poprvé objevily v obchodech, muzikantská obec na ně hleděla podezřívavě a s pohrdáním, v očekávání, že půjde o laciné, poruchové a hovno hrající zmetky. Tehdy se jejich ceny pohybovaly mezi 10 a 13 tisíci korun. S tou poruchovostí měla první emise výrobků dost problémy, sraly se trafa, bouchaly lampy, žhavící obvody se pálily atd. Nicméně, výrobky, které jsou od Bugery na pultech dneska, jsou sice o tác nebo dva dražší, ale už  tyhle mouchy nemají a pokud se neposerou hned při prvním druhém zapnutí (většinou jde o zmetkové lampy), tak s nimi není problém. Dlužno dodat, že pokud se to stane, je to v záruce a zákazník dostane namísto pokaženého zesilovač nový. Tolik tedy k aparátům Bugera v globále.

Bugera 6262 je zesilovač o výkonu 120W, disponující čistým a zkresleným kanálem. V předzesilovači se nachází 6 elektronek 12AX7, koncový stupeň pak má 4 výkonové lampy 6L6. Výhodou, kterou všichni, kdo to recenzovali, zdůrazňují, je možnost vyměnit lampy 6L6 za EL34, což změní charakteristiku zvuku, takže to pak má cosi, čemu se říká british sound. Téhle výhody zřejmě nevyužiju, protože se mi zvuk 6L6 líbí mnohem víc, ale pojďme dál. Už na první pohled je to solidně zpracovaný kus, bytelná dřevěná skříň, ve které je uloženo plechové šasi, v předu i vzadu kovová mřížka, kdybyste třeba po sobě s kámošema ve zkušebně házeli cihly, tak ať vám to nerozbije lampy. Nikde nic volného, kejklacího ani chechlacího. Hmotnost je solidní, hrubě přes 20 kil. Cena se v Česku pohybuje od 13 do 15 tisíc korun.

Na předním panelu, jak už to tak chodí, naleznete vstup na kytaru, spínače power a standby a pochopitelně také ovladací prvky. Každý kanál má svoje ovládání gainu, ekvalizace (výšky, středy, basy) a hlasitosti. Dále zde nalezneme zvlášť pro každý kanál ovládání vestavěného reverbu a presence. Dobrou věcičkou je taky kovový footswitch, kde se dá přepínat mezi kanály, spouštět a vypínat reverb a efektová smyčka, o které jsem dosud nic neřekl… no. a ani nic dalšího neřeknu, protože na krabičky celkem seru 😀

Teďka už tedy k tomu hlavnímu, což je zvuk. Na Bugeru 6262 jsem hrál přes reprobedny Bugera 412H-BK, Marshall MC412A a Randall RX412. Nejvíce mi k tomu sedl posledně zmiňovaný Randall. (přes box Bugera byl zvuk strašně placatý a nevýrazný, přes Marshall to sice nebylo špatné, ale prostě mi to nesedlo do ucha). O zvuku čistého kanálu – značeného výstižně clean –  nemám moc co povědět, protože přes něj moc nehraju, ale celkem se mi líbí. Nejde o úplně krystalicky čistý tón, ale s trochou reverbu (který mimochodem zní velmi dobře) se dá vytvořit prima náladička 😀 Kromě výše zmíněných čudlíků má čistý kanál přepínač bright, který přidává výšky, a crunch, který přepne celý kanál do mírně zkresleného módu – to mírně je myšleno v porovnání se zkresleným kanálem, protože i z čistého kanálu přepnutého na crunch už můžete vyloudit solidní zkreslení vhodné třeba na hard rock nebo punk. Já používám čistý kanál v crunch módu hlavně do předeher a meziher, kdy mají ostatní nástroje pauzu, uvažoval jsem i o jeho možném použití při sólech, kdy přecejenom není potřeba tolik gainu, ale ještě jsem to nezkoušel. To je tedy čistý/crunch kanál, v zásadě mu nemám co vytknout.

Hlavní zbraní Bugery 6262 je však zkreslený kanál, označený právem jako lead. To je ten důvod, kvůli kterému jsem dal přednost Bugeře před jinými zesilovači. Zkreslený kanál je naprosto, naprosto, ale opravdu zkreslený! Má tolik gainu, že by ho mohli používat i SUNN O))) … kdyby se trochu uskrovnili 😀 Barva zkesleného zvuku mi okamžitě sedla do ucha, po prvních několika minutách hraní. Připouštím ale, že je to subjektivní dojem a že toho, komu ten zvuk prostě nesedne, nemá cenu přesvědčovat, že se mýlí. Proto přece existujou různé druhy a značky zesilovačů, aby si každý našel to svoje. No, a já můžu bez obav prohlásit, že jsem si to svoje našel právě u 6262. Zkreslený zvuk se dá všelijak štelovat, může znít ostřeji, nebo ho můžete posadit víc do středů, což z něj udělá takové průrazné beranidlo 😀 Zkreslení je dost drsné už na 40% gainu, mně úplně stačí 60%, dál už je to spíš na úkor čitelnosti tónu. Další důležitou věcí je hlasitost. Při gainu na 60% a volume na 20% v pohodě přeřvu v zkušebně všechny ostatní. Na 40% už to zní jak den posledního soudu a při vyšší hlasitosti se už nejedná zesilovač, ale o zbraň hromadného ničení. Jinými slovy v míře zkreslení a hlasitosti má lead kanál značné rezervy, a máte velký prostor k tomu, nakroutit si ten správný hrobový zvuk, což je přesně to, co od zesáku očekávám v prvé řadě.

Další dobrou věcí, kterou 6262 má, je dobrý zvuk v nízkých hlasitostech. Lampové zesilovače zpravidla nemají výstup na sluchátka a platí u nich, že čím vyšší hlasitost, tím lepší zvuk, což tedy obráceně znamená, že v nízkých hlasitostech je zvuk dost na nic. Proto se dělají různá lampová kombíčka s výkonem 6, 5, 3, i 1 Watt, aby se ty lampy i při domácím hraní budily na maximum a vydávaly ze sebe to nejlepší. U Bugery 6262 to není problém, dá se to nastavit tak, abyste doma nikoho nerušili a přitom si zacvičili a zahráli s celkem dobrým zvukem. Je to sice drobnost a spíš něco navíc, co by ani nemuselo být, ale i tak to potěší.

Takže závěrem, pokud uvažujete o koupi lampové hlavy na methalll a nechce se vám zrovna vyhazovat 30 tisíc, tak předtím, než se bez rozmyslu vrhnete na Peavey ValveKing 100 či Marshall MA 100H, zvažte a rozhodně si vyzkoušejte Bugeru 6262. Třeba vám sedne do ucha tak jako mně. A propos, nač kupovat jednu hlavu Peavey 6505+, když si můžete za stejné prachy koupit dvě Bugery 6262 s tím, že druhou máte do rezervy, kdyby první buchla? 😀 Tolik tedy k Bugeře, já beru roha a zas někdy u techniky.

pro další názory klikejte sem:

http://rockhousemethod.blogspot.com/2009/03/bugera-6262-amp-review-by-terry-white.html

http://www.cybermuff.cz/2009/07/bugera-6262/

autor: orgebanger

Advertisements

One response

  1. Wilda

    jo přesně moje slova. spokojenost .

    Prosinec 19, 2012 (10:58 am)

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s