Metly metlám! Psáno krví a sračkama, co život dal.

Black Label Society – The Song Remains Not the Same

Nedávno vyrazil do světa nový počin známé bandy amerických milovníků staré skotské whisky, v jejímž středu stojí fenomenální kytarista, zpěvák a dlouholetý nohsled Ozzyho Osbourna, jež byl nedávno Ozzym odejit právě pro svou známou lásku k hnědavému moku. Řeč je samozřejmě o Zakku Wyldeovi a jeho sólovém projektu Black Label Society. Album nese název The Song Remains Not the Same a už z názvu se dá odtušit, že nepůjde o úplně klasické řadové album. Je zvláštní především tím, že je „unplugged“, tedy česky „bez štrumu“. Na to jsem se velmi těšil, protože mám obecně k akustickým věcem velmi kladný vztah. Další specifikum alba je to, že se skládá výhradně z předělávek, ať už starších věcí Black Label Society, nebo jiných interpretů. Na kompilaci o deseti skladbách nenajdete vůbec nic nového a někteří z vás se možná již ptají, zda stojí za to se vůbec zabývat něčím takovým. Na to mám jednoznačnou odpověď : No kurva, že stojí!!

Zpočátku jsem si rozhodně nemyslel, že mě album takto zaujme. Plný předsudků a obav z toho, co uslyším, jsem tedy začal poslouchat. První tři skladby Overlord, Parade of the Dead a Riders of the Damned, což jsou všechno akustické verze starších skladeb BLS, byly skutečným utrpením. Zvyknout si na Zakkův mečák zabere nějaký ten čas a taky jsem se zpočátku nechal vytočit několika kratšími onanistickými sóly, které mě v jeho podání dosti serou, o to víc, že si je nedokáže odpustit ani na jinak čistě akustickém albu. Od čtvrté skladby v pořadí, balady Darkest Days jsem čekal něco podobného, přišel však překvapivě skvělý hudební zážitek. Žádná zbytečná sóla, ba dokonce žádná elektrická kytara a žádné bicí, jen krásný zvuk akustické kytary vkusně doplněný o jednoduché smyčce. Následuje neméně skvěle naaranžovaná píseň od Black Sabbath Junior’s Eyes. Tomuhle říkám cover. Žádný obermegabombastický zvuk, krása v jednoduchosti a vkusnosti. Tentokrát i bez akustické kytary, jen piano a smyčce. A Zakk se dokonce naučil zpívat, haleluja. Nemám absolutně co vytknout. Na podobné minimalistické aranžmá vsadili BLS i v dalším kuse – Helpless od Neila Younga. Opět velice vkusné, skvěle zazpívané, těžko se na to dá říct něco negativního, výborná muzika, parádní relax. Sedmá skladba je moje oblíbená věc od Simona & Garfunkela Bridge over Troubled Water. Na tohle jsem byl velmi zvědavý, protože S & G jsou hodně vděčným tématem, jejich skladby jsem slyšel v podání mnoha kapel a interpretů, ale zdaleka ne všichni se toho zhostili dobře. BLS však nebyli ten případ – Zakk si to zase udělal po svém, ale přesto tuhle krásnou skladbu nezazdil, tohle je prostě kvalita. Příjemný akustický večer pokračuje skladbami Can’t Find My Way Home od Blind Faith a druhou verzí Darkest Days na albu, ve které hostuje americká country legenda John Rich. Namlsaný předchozími dobrotami se pohodlně usazuji do křesla, abych si vychutnal poslední věc na albu. Už z prvních tónů poznávám, o co tady gou. Člověk by v půlce května čekal leccos. Co by však určitě nečekal, to je naprosto geniálně zahraná instrumentální verze tradiční anglické vánoční koledy The First Noël na akustickou kytaru. Nemám slov. Jsem nadšen a pouštím si celý set znova a opět jsem překvapen. První tři skladby, které jsem na začátku tak zprznil se vlastně taky dají docela dobře poslouchat. Kytarová sóla se najednou v kontextu celého alba nezdají být zas tak mimo, přestože bych se bez nich obešel, a na Zakkův zvláštní zpěv jsem si už také zvyknul. Člověk by asi neměl dávat na předsudky a první dojem, který bývá často mylný, zvláště v případě takto kvalitních věcí.

Při poslechu takovéhle hudby jsem vlastně úplně zapomněl, že taky existuje špatná muzika. Naprosto samozřejmá kvalita, která vyzařuje z celého alba, nenechá nikoho na pochybách, že tohle opravdu stojí za poslechnutí. Zakk Wylde k albu skromně prohlásil: „If anything, it gave me a chance to stretch out and do some covers of songs I’ve always loved.“

Howgh.

autor: Metlosh

Zanechat Odpověď

