Rumpelkombo recenze na nové Alestorm!

Skotští piráti Alestorm se v posledních několika měsících zavřeli s bečkou rumu do studia, aby nám přinesli nové epické album o výpravách hrdinných hrdlořezů, kteří brázdí moře celého světa, bojují s podmořskými příšerami a další havětí. V následující Rumpelkombo recenzi se podíváme, jak se jim to povedlo. Našroubujte dřevěnou nohu, uvažte pásku přes oko, na rameno usaďte ukřičeného papouška, otevřete flašku rumu a vyražte s námi na dalekou plavbu za dobrodružstvím a zlatem.

Poznámka: Na albu se nachází song pojmenovaný po mě a mém bratru – Rumpelkombo. Buďtě však přesvědčeni, že naše recenze není tímto vstřícným gestem Chrise Bowese nijak ovlivněna. Budeme tak objektivní, jak jen při rumovém opojení můžeme být.

E: Když už je o něm řeč, jen bych rád trochu přiblížil osobu Chrise Bowese – frontman kapely, který je naprosto ojedinělý svým úžasným pirátským vokálem a svou schopností vypít tolik alkoholu, že by z toho rudnul i Jack Sparrow. Teda pardon, Kapitán Jack Sparrow. Mimo jiné si rád plete pohlaví (zejména po -náctém pivu), takže jako pirát by při znásilňování příliš neobstál. Ale muzikant je to výborný. Jo, a taky hraje na keytaru, což je jakási flexibilnější verze keyboardu.

R: Ano, takový je Chris – návštěvníci Paganfestu 2009 ve Zlíně mohou jistě potvrdit. Ale zpět k albu! Začněme tím, co od nového alba očekáváme a zda-li se to splnilo. Vezmeme to pěkně popořadě:
V podstatě jsem si od Back Through Time nesliboval nic nového. Styl Alestorm už je bohužel takový, že po pár albech se musejí písničky a motivy opakovat a je velice obtížné přinést cokoliv nového. Na tom však není nic špatného, když se to udělá pořádně.
Rozhodně jsem od alba neočekával žádné promakané songy plné kytarové masturbace a lyrických textů. Alestorm znamenají melodické hospodské halekačky s pirátskou tématikou, na které si každý rád zahopsá a s chutí se zasměje povedeným textům. Na nic si nehrajou, nijak se nepřetvařujou a snaží se prostě pobavit! A to je přesně to co požaduji po novém albu – dobrou zábavu.

E: S tímhle naprosto souhlasím. Spousta textů a občas i melodií se opakuje, stavbu písničky mají Alestorm pořád stejnou, ale stejně je to furt celkem prdel, i když už ne taková jako ze začátku. Já jen trochu čekal alespoň nějaký hudební krok vpřed a v jistém smyslu se mi ho dostalo alespoň v některých skladbách.
Třeba níže zmíněná Death Throes of the Terrorsquid byla snad první song kapely, který vypadl z obvyklého stereotypu „Hlavní melodie-sloka-refrén-hlavní melodie-sloka-refrén-sólo-párkrát refrén nakonec-nazávěrznovahlavnímelodie“ krásnou změnou stylu a nikoli k horšímu.
A co se kytarových masturbací týče, ony se občas i objevily, třeba hned na začátku prvního songu (Back through time).. A co mi přišlo aspoň trochu jako další změna v celkovém zvuku kapely byl fakt, že jsem na tomhle albu kytary slyšel podstatně více, než na předchozích dvou.

R: Šílený koncept tohoto alba nenechá nikoho na pochybách, že Chris byl zase nalitý jak dělo, když se pustil do tvoření. Úplně ho vidím s láhví, jak popíjí a poslouchá Amon Amarth a říká si: „Vikingové, pche. Kam se hrabou na piráty. Kdyby piráti bojovali s vikingama, nařezali by jim na prdel. Moment…to je dobrý nápad na písničku! Ale co písnička – uděláme z toho celé album. Akorát budu potřebovat více rumu…“ No nakonec z toho vzniklo napůl koncepční album Back Through Time.

Hned v prvním songu se vrháme do víru události – pirátská loď křižující Karibské moře narazí na portál do jiného času. No nebyli by to piráti, aby si takové dobrodružství nechali ujít. S vytasenou šavlí cestují o 600 let zpět, kdy králi moří byli bojechtiví vikingové. Dochází k epické bitvě – piráti proti vikingům! Jen jedna skupina může shrábnout všechno zlato, vypít všechen rum a ošukat všechny děvky – a prozradím vám, že vikingové to nebudou.
Ale posuňme se od výborné epické úvodní skladby o kousek dále.

E: Další song Shipwrecked je snad na ještě jediné téma, které Alestorm nezvládli už na předchozích albech aspoň 2x – ztroskotání. A mimo jiné je taky druhým oficiálním klipem Alestorm, který mě nutno dodat trochu zklamal. Ženských v něm bylo sice znatelně více než v prvním klipu, za to o dost ošklivějších. No co, aspoň to držel trpaslík.

Hned na to následuje další song o oblíbené knajpě do které se sjíždějí piráti ze všech stran světa (Sunken Norwegian) a pozoruhodná na ní je určitě hlavní melodie, která mi přijde trošku nevšední, když ji tak porovnám s jinými songy. A mimochodem je to podle mě písnička s největším koncertním potenciálem na celém albu.
Další skladba, která stojí za zmínku nevyniká nikterak svou samotnou hudební stránkou (R: Já bych nesouhlasil – je to pěkně živé a skočné, jak to mám rád), jako spíše výborným textem. Jmenuje se Midget Saw a vypráví příběh opičky, kterou naštval zakrslík a tak ho omráčila a rozřezala. A vypráví ho tak dobře, že kdyby byla ona opička při událostech Tolkienova Hobita zrovna na návštěvě u Šmaka, určitě by knížka skončila zbabělým úprkem trpaslíků za sedmero hor a devatero řek. A vsadím se s váma o sud rumu, že v dalším klipu se ten trpajzlík z Shipwrecked už určitě neobjeví..

R: Když je řeč o sudu rumu…není pochyb, že song Rum se stane hitem spousty metalových pirátů a pirátek. Alestorm tímto vypálili rybník Korpíkům – o jeden song méně, který by museli vousatí dědouši napsat, aby potěšili alkolohuchytivé obecenstvo. Škála intoxikujících nápojů je však natolik pestrá, že si Korpíci jistě poradí i bez rumu. Ale zpět k Alestorm. Rum na mě působí poněkud podbízivě a ačkoliv se na koncertě bude jistě výborně řvát Rum! Rum! pořád dokola, asi se nestane mou oblíbenou písničku o alkoholu.

E: Nutno dodat, že alkoholovo-metalový rybník vypálili Alestorm Korpíkům i v bonusu I am a Cider Drinker, ve které je pro změnu opěvován cider, což je jakási alkoholická verze českého jablečného moštu. A jako bonus k bonusu se písnička určitě v budoucnu osvědčí při sborovém zpěvu na dalekých cestách z hospůdek a podobných zařízení během teplých letních nocí.
A když už jsme u těch bonusů, ačkoli tady trochu mícháme pořadím písniček na albu, určitě stojí za to zmínit velmi krátkou, avšak bezpochyby zajímavou You are a pirate; veselý popěvěk chválící si jak jinak než svobodu, alkoholismus a celkovej lifestyle pirátů. Před pár sty lety by skladba měla úžasný potenciál stát se nadnárodní karibskou hymnou a ve fiktivním světě Pirátů z Karibiku si ji teď určitě prozpěvuje každý správný obyvatel Tortugy dost střízlivý, nato aby si vzpomněl na text.

R: Vratmě se od bonusů zpět do půlky alba, kde jsme skončili. Když jsem se při prvním poslechu dostal k šestému songu Scraping the Barrel, začínal jsem se trochu nudit. Říkám si: „Sakra. Já věděl že Alestorm nepřinesou nic nového a bude to zase to samé, ale tímhle už snad vykrádají sami sebe – slabší napodobenina Nancy, the Tavern Wench.“
Jak jsem však při poslechu tohoto songu zjistil, Alestorm si toho jsou dobře vědomi a přesně o tomhle je Scraping the Barrel – vyjadřuje postoj skupiny k těm, kteří jim vyčítají neoriginálnost a nedostatek inovací – „No a co že už o pirátech zpívali Running Wild, no a co že se opakujeme. Na dně našeho sudu se ještě trochu rumu najde. A když se vám nelíbí co hrajem, založte si vlastní skupinu!“

E: Což bohužel jaksi nic nemění na tom, že pokud se neobjeví nějaká zásadní změna v tématu, stavbě hudby či čemkoli jiném, budou Alestorm po několika dalších albech naprosto odsouzeni k záhubě, ať už dokážou svou tvorbu brát s jakoukoli dávkou humoru. Ale co už. On se nám Chris Bowes stejně během příštího (přinejlepším přespříštího) turné uchlastá k smrti, což by bezpochyby bral jako hrdinskou smrt.

R: Poměrně příjemným překvapením se stal track Death Throes of the Terrorsquid. Začíná a zní to podobně jako ty předchozí, avšak po půlce dojde k nečekané změně, kdy Alestorm do svého hospodského stylu zapojují atmosferický black metal. Chris neváhá a hrdinně growluje a nemusí se za nic stydět. Lov hrůzostrašné olihně nabývá na epičnosti a tvoří nádherné zakončení celého alba. A navíc se jen tak mimochodem dozvídáme, že kromě vikingů rozmasakrovali piráti i ninje.
Vůbec bych se nezlobil, kdyby Alestorm obohatili pirátský metal o další druhy kovu. Spojení různých stylů funguje v Death Throes of the Terrorsquid výborně, nenásilně a tvoří sympatickou kombinaci.

Pokud bych měl za sebe zhodnotil album, můžu s klidným svědomým říct, že se povedlo. Na první poslech mě trošku zklamalo, ale po dalším poslechu můj apetit po výpravách za zlatem vzrostl. Alestorm mou pirátskou duši potěšili rozhodně daleko více, než nezáživní a přeplácaní čtvrtí Piráti z Karibiku (ne že by mě první tři díly potěšily o moc více). Chrisovi texty mě rozesmály víc než slabé hlášky Jacka Sparrowa a už se těším, až si na Masters všichni dokola zazpíváme. Hrdě tedy uděluji albu pět flašek rumu ze čtyř – tedy, pardon – čtyři flašky z pěti.

E: Upřímně, já mám dojem, že toto album bylo ze všech nejslabší. I když to asi bude tím, že (jak už tady bylo několikrát zmíněno) se už na tématiku kapely (ať už hudební nebo textovou) nedá prakticky nic nového vymyslet. Po pár posleších určitě nevzrostl můj apetýt po výpravách za zlatem, jako spíše chuť se pořádně ožrat, což je taky další problém. Možná je to hnidopišský detail, ale nějak se převážily misky vah a piráti podle Alestorm už se nevydávají na loupeživé výpravy na kterých znásilňují a následně se opíjejí, ale piráti podle Alestorm naprosto propadli alkoholismu a budou rádi, když budou moct vůbec vyplout z přístavu. Ale co už, vikingové stejně nemají proti kanonům šanci. Zkrátka co se vychvalování alkoholu týče, mám dojem, že tohle album zachází příliš daleko. Ale určitě se na něm objevilo pár výborných kousků, o kterých doufám, že zazní na Masters (hlavně zmiňovaný Sunken Norwegian) a na které si s nadšením (a v žádném případě střízlivý) zapařím. Na druhou stranu je tu ovšem pár kousků, které mi připadají naprosto zbytečné a nejsou originální ani trochu a vlastně je zapomínáte hned poté, co jste je slyšeli (Buckfast Powersmash nebo Swashbuckled). No co už, za mě tři flašky rumu z pěti a ty zbývající si nechám, abych se měl z čeho ožrat před jejich příštím koncertem.
Howgh.

Rumpelkombo=Eirrikr & Richaaard