Metly metlám! Psáno krví a sračkama, co život dal.

OSA – Ochranný svaz autorský či Organizace syfloidních autistů ?

Jistě jste si všimli až doteď trvajícího útlumu v přibývání nových článků. Tak ten je právě u konce. Banda líných hovad se probouzí (tady mluvím čistě za sebe, ostatní určitě nemohli přispívat z nějakých šlechetnějších důvodů, já osobně žel bohu žádné takové neměl) a začíná znova spisovat. Můžete zase vesele pokračovat v každodenním sjíždění novinek, opět tady nějaké budou. Dnes, na rozjezd, to bude kratší úvaha na téma OSA.

O organizaci zvané OSA jste už pravděpodobně někdy někde slyšeli – pokud sami koncertujete nebo dokonce organizujete koncerty, tak skoro určitě. OSA je zkratka pro Ochranný svaz autorský, což už trochu vypovídá o prapůvodní myšlence téhle sebranky. V podstatě „pomáhat a chránit“ pro muzikanty, tedy skladatele, textaře apod.

Zda OSA doopravdy pomáhá a chrání nebo spíš okrádá a otravuje, na to je kolik lidí, tolik názorů. Abyste si taky mohli nějaký udělat, potřebujete hlavně osobní zkušenost, ale snad vám pomůže i následujících pár informací.

Fakta:

  • OSA vznikla opravdu jako sdružení samotných autorů už v roce 1919
  • Nabízí zastupování skladatelů, textařů, nakladatelů či dědiců autorských práv ve věcech právní správy a vymáhání autorských odměn či případně bonusů (pokut) za nevyplácení těchto odměn
  • Spolupracuje s českými a spoustou zahraničních autorů
A tak dále. Co vás bude zajímat, můžete si dohledat na jejich ofic. stránkách. Jak to tedy vypadá v praxi?
Co řešit, když jste:
a) Kapela
No, tady je to úplně nejjednodušší. Jako kapela můžete chtít být zastupovaní Osou, ale nemusíte taky vůbec nic – nikdo vás do ničeho nebude nutit. Tedy kromě pár detailů jako je vyplňování takových papírů před každým koncertem, který pořadatel Ose netají. Sepíšete playlist, přiznáte, že s Osou nemáte nic společného a nemusíte se o nic starat. Pokud se přece jenom chcete nechat zastupovat, podškrábnete lejstro, uhradíte jednorázový poplatek 500kč a pak už můžete své skladby vypustit do světa a OSA za vás bude obírat ty dobré duše, které vás vysílají na svých amatérských internetových rádiích a podobně a rozšiřují tím akorát povědomí o vás, určitě ne obsah vlastních kapes… Ale o tom až později. Každopádně pozor na covery, ať se ze zastupovaného rychle nestanete tím obíraným… Na většinu skladeb cizích interpretů totiž samozřejmě platí stejná autorská práva jako na ty vaše vlastní výplody.
b) Pořadatel
Jako pořadatel kulturních akcí, fesťáků apod. se už Ose nevyhnete, aspoň pokud budete chtít dělat všecko hezky podle zákona a předpisů. Buď můžete uzavřít ultimátní smlouvu, podle které máte možnost využívat kdykoli cokoli z osácké databáze, nebo se budete řídit obvyklým sazebníkem (pro větší akce platí jiný, ten si kdyžtak najdete sami, ne). Jak já to chápu, pokud na vašem koncertě vystupují pouze kapely NEzastupované OSA, nemusíte ve výsledku snad platit nic (možná musíte akorát cosi vyplnit a odeslat, možná dokonce zaplatit s tím, že se vám to vrátí zpátky… tady mě kdyžtak opravte, ono je to všecko těžké v našem zgurveném byrokratickém státě dohledat). Ale jakmile je tam byť jediný song, který OSA spravuje ve své nekonečné databázi zastupovaných umělců, solíte. A to tak, že za celý koncert. Sice se slevou, ale solíte. Jaké možnosti se nabízejí, to posuďte sami…
c) Provozovatel rádia, internetového rádia apod.
Tady je obzvlášť vtipné, že musíte platit vždycky, ať už je to profesionální rádio s velkým množstvím posluchačů, reklamou a tak, anebo amatérské internetové rádio, vysíláné pro úzký okruh lidí a pouze za účelem pobavení sebe a ostatních. A dokonce i musíte platit Ose, i když chcete na netu veřejně vysílat například své vlastní skladby. Prostě čím víc papírování, tím víc peněz se v tom může ztratit, co…
Ne, ale vážně: Je opravdu OSA k něčemu? Je existence takovéhoto občanského sdružení opravdu na místě, nebo je jenom na obtíž? Na internetu si celkem snadno zjistíte, že mezi veřejností převažuje spíše ten druhý názor. Označení „hudební mafie“ je více než časté a zřejmých důvodů pro něj je podle všeho spousta. Oblíbené jsou údajně praktiky jako vymáhání různých poplatků v situacích, kdy dotyčný není povinen nic platit, obecně hromadění peněz ve velkém a následně jejich VELICE opatrné rozdělování mezi ty, kteří si to podle tabulek Osy opravdu zaslouží… Zkrátka to tak trochu vypadá, že kdysi občanské sdružení autorů, které usilovalo o to, aby se každému umělci po právu dostalo toho, co si zaslouží, si už teď hrabe hlavně pro sebe – i když, je to u nás dneska vlastně někde jinak?
Je to jen můj názor, předpokládám, že se někdo ozve s tím svým a rozpoutá následnou diskuzi, dokonce to i uvítám, protože jak jsem napsal – na Osu má každý svůj názor.
Autor: Parxer
Advertisements

15 komentářů

  1. No, podle mě jsi to napsal dost diplomaticky. Z pohledu člena kapely celkem chápu, že bych měl platit za covery skladeb jiných kapel, které jsou pod OSA. Co už nepochopím je, proč musím platit poplatek za jakékoli živé vystoupení, a nezáleží na tom, co hraju. Ale dobře, stále to souvisí s reprodukcí hudby. Další věc je poplatek OSE za jakékoli médium, na kterém lze potenciálně šířit nelegálně umělecká díla – prázdné CD, flash disky, pevné disky, tiskárny apod. Jiný zarážející fakt je, že OSA je spolutvůrcem autorského zákona… to už na mě moc, jak je možné, že soukromá organizace tohoto typu, které jde už ze své podstaty jen o zisk, navrhuje zákony. Můžeme se jen dohadovat, kolik peněz se utopilo v lobingu a uplácení našich slavných vládních činitelů. Vězte ale, že se jim to vyplatí. A teď nezpochybnitelný fakt : např. v r. 2006 inkasoval OSA na poplatcích 631,7 mil. Kč. Vyplatil poté mezi umělce 509,4 mil Kč. Čistý roční zisk tedy dělá 122,4 mil. Kč. Přičemž i tak těchto 509 miliónů je vypláceno z velké části mezi Michaly Davidy, Rytmuse, Heleny Vondráčkové (a ta si za to zřejmě nechá udělat další plastiku toho hnusného xichtu) a jim podobné, zatímco obyčejný umělec je akorát potrestán za to, že vůbec dělá nějakou tvůrčí činnost. Výsledek? Ministerstvo kultury nemá pomalu ani na provozní náklady a OSA se topí v penězích, tak nějak to u nás chodí. Navrhuju ty skurvymrdské parazity oklátit do análu a poslat je tam kam patří – tedy do ZASYFLENÉ PIČE.

    Červen 28, 2011 (10:22 am)

    • souhlas. na jedné straně se tady s každým kdo zachází s datovými nosiči a zařízeními jedná jako s a priori pirátem, na druhé straně se i tak musí klopit za covery, i tak je ten, kdo kopíruje a sdílí data trestán, třebaže byly z věcí, kterými je sdílí odvedeny poplatky. Je to absurdní, nechutné a jako všechno v tomhle státě, i toto solidně smrdí korupcí, lobbingem a vychcaností.
      A ještě se v médiích tváří jako ti největší chudáčci, co pomalu nemají ani na chleba. Touto organizací se rozhodně zastupovat nenechám, nikdy a za nic. Ať moji tvorbu všichni kopírujou a sdílejí, nemám zájem o medové návrhy osáckého hada.

      Červen 28, 2011 (7:08 pm)

      • Nesthor

        OSA (Občanské sdružení autorů) a OSA (Osa zla) má mnoho společného, akorát ten chlapík s knírkem v čele jim chybí.

        Červen 28, 2011 (9:23 pm)

  2. http://www.vyoseni.cz/ – hudby plný talíř, ose ani halíř, tomu říkám akcička 😀

    Červen 30, 2011 (9:51 am)

    • Petr

      Jménem pořadatelů děkuji. Petr – Česká pirátská strana 🙂

      Červenec 7, 2011 (12:30 am)

  3. Nesthor

    He, co jsem našel 😀 http://necyklopedie.wikia.com/wiki/OSA

    Červenec 7, 2011 (1:14 am)

  4. Monika

    Můžete mi někdo osvětlit, zda performance coverů interpretem, který je zaregistrovaný a zastupovaný OSA a sám je také autorem a interpretem vlastních skladeb registrovaných OSA, podléhá hrazení poplatků? Jinak – když jsem sám skladatelem i intrpretem a zaregistruji si u OSA své vlastní věci, přičemž na koncertech zpívám i covery jiných autorů, musím já sám platit za tyto covery poplatky , nebo je to povinností provozovatele klubu či jiného zařízení, kterému jen předám playlist. Díky za odpověď.

    Listopad 17, 2011 (11:45 am)

    • Petr

      Moniko, jestli nejsi Petr Janda nebo Michal David, tak ti asi OSA vyplatí tak málo peněz, že je lepší u nich vůbec registrovaný nebýt. Jsou jiné možnosti, třeba Svaz nezávislých autorů (http://www.facebook.com/pages/SNA-Svaz-nezavisl%C3%BDch-autoru/397249680198).

      Jinak k tvému dotazu: poplatky OSA platí vždy pořadatel, který musí i sepsat playlist.

      Listopad 17, 2011 (4:53 pm)

      • Monika

        Petře, díky za odpověď, v podstatě jsi mi potvrdil to, co jsem se dověděla z autorského zákona a dalších informací dostupných o OSA a podobných občanských sdruženích tohoto typu.
        Jen mi,prosím,sděl jakou formu ochrany autorských děl zajišťuje SNA? Pokud jsem dobře pochopila, bojuje úspěšně či spíše méně úspěšně s OSA, což kvituji, ale i přes registraci u SNA si budu muset svá autorská práva chránit sama, je to tak? Pokud ano, pak se ptám JAK?
        Můžete mi někdo poradit? Kdych chci kup. posla své nahrávky do SONY či UNIVERSALU a chci je mít chráněny, jak, aby nebyly případně zneužity?

        Listopad 17, 2011 (5:16 pm)

      • Tady nejde odpovídat na odpověď, takže odpovím sám sobě 🙂

        My Piráti si myslíme, že umělci by si měli vydělávat jinak, než „dividendami“ ze svých uměleckých děl. Pokud jsi skladatelka a zároveň i interpretka, pak by sis měla, podle nás, vydělávat na koncertování, prodeji CD ve vlastní režii (na koncertech a v eshopu), prodeji reklamních předmětů (trička, plakáty) a prodejem skladeb ke stažení na internetu. Pokud jsi pouze skladatelka, pak je to trochu těžší, ale když tvé skladby někdo (konkrétní kapela) chce, měl by ti za ně platit přímo z výtěžků svých koncertů, nebo se můžete dohodnout na jednorázové ceně. V podstatě ti zaplatí jako taxikář za nový taxík. Jestli si tím taxíkem pak něco vydělá, to už je jeho riziko. Když se publiku budou tvé skladby líbit, kapela na nich má šanci vydělávat, tak ti klidně mohou zaplatit třeba 10 tisíc za písničku, ono se jim to postupně vrátí.

        Ovšem jestli chceš nabízet své skladby Sony a Universalu, pak samozřejmě asi jediná možnost je OSA. Ovšem počítej s tím, že třeba Sony na tom vydělá milion dolarů, ale ty dostaneš maximálně 10 tisíc a kdyby se ti náhodou někdy nelíbilo zacházení Sony s tvou skladbou, tak už s tím nic nenaděláš. Jejich smlouvy jsou pro autory krajně nevýhodné a na spoustu let dopředu. Takže když se jim zachce tvou skladbou propagovat třeba fašismus, komunismus, nebo atomovou válku, nemůžeš nijak protestovat. Budeš za to jen dostávat nějakou almužnu, ze které si OSA ještě trochu ukrojí pro sebe.

        Listopad 18, 2011 (3:03 am)

      • Monika

        Petře, díky za odpověď a rady, no, takže moc na výběr není, monopoly a jejich obvyklé praktiky fungují také v hudebním průmyslu, registrace u SNA, jak jsem pochopila, bezpečnost nezneužití autorských práv nezaručí…..ale i tak, jsou k dispozici nějaké podmínky, jak je se skladbou nakládáno v případě registrace u SNA a jak je zaručena ochrana vůči OSA, případně také proti porušení autorského zákona? A jestli dobře chápu,když zaregistruji skladby u OSA, nemůžu zároveň po SNA požadovat ochranu proti ní, že ? :-)))))))))

        Listopad 19, 2011 (11:51 am)

      • Tak to už se mě ptáš na moc velké podrobnosti, to fakt nevím. Obrať se rovnou na SNA http://svazautoru.org/

        Listopad 19, 2011 (6:05 pm)

      • Monika

        Díky, zkusím to, můj skromný názor je ale ten, že SNA toho asi moc nezmůže:-((

        Listopad 19, 2011 (6:23 pm)

      • Jo ještě jsem zapomněl na ten SNA. Ti zajišťují ochranu zejména proti OSA, tedy aby ti vyděrači nesměli za tvé skladby nic vybírat. Skladba přihlášená u SNA nepodléhá poplatkům OSA ani nikoho jiného a SNA od pořadatelů nic nevybírá a autorům nic neposílá.

        Listopad 18, 2011 (3:05 am)

  5. Petr

    http://www.vyoseni.cz – další pokračování.

    V pátek 9.12.2011 od 18:30 hodin
    Chapeau Rouge, Jakubská 2, Praha – Staré Město

    Hrát budou:
    Jan Burian (ano, TEN Jan Burian 🙂 )
    Nohama napřed
    Frontline
    NVÚ
    Moury z roury

    Listopad 17, 2011 (4:56 pm)

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s