Metly metlám! Psáno krví a sračkama, co život dal.

Mistrovství ČR v Air guitar

Jak by řekl Voříšek z Novy: „Zpíváte si ve sprše? Určitě ano“! Další oblíbená domácí nebo ještě lépe hospodská disciplína, je hra na imaginární kytaru, neboli „Air Guitar“. Tato zábava získala nový rozměr, když se před lety zorganizovalo mistrovství světa. Každoročně se pořádá ve Finském Oulu už od roku 1996 a účastní se více než dvacet zemí. Česko se přidalo teprve loni, kdy záštitu převzala firma kytary.cz. Vítězem prvního ročníku se stal týpek/blázen jménem Babinoška. První rok se z této věci udělala událost. Přihlásilo se obrovské množství lidí také proto, že se prvním třem slibovala značková kytara s ampem. Babinoška se s náležitou publicitou dostal do Finska, ale tam byla konkurence příliš brutální. Přece jen se přesvědčte sami. Ty správné ingredience ale má. Jinak videa doporučuju sledovat přímo na youtube kvůli kvalitě.

Tato informace se ke mně rovněž dostala, tak jsem si řekl, že to zkusím taky. Na imaginární kytaru hraju už od dětství a jako mnoho z vás, mě to stále baví. Nicméně s přibývajícími roky jsem se snažil, ať to vypadá co možná nejpřesněji. Začal jsem proto sledovat autory při koncertech a videoklipech ať vím, kde co zahrát a jak. Na opravdovou kytaru umím zabrnkat jen pár blbostí, ale zvláštní věc se mi povedla při jednom popíjecím večeru, kdy mi hrál „The Nomad“ od IRON MAIDEN. Něžné sólo ke konci skladby jsem zkusil zahrát jen s vypěstovaným imaginárním citem a byl jsem až překvapený jak realisticky to vypadalo (s rezervou pochopitelně). Cit a roky poslouchání vám pomáhají hudbu vnímat přesněji a hlouběji. To byla taky motivace a vůbec předpoklad, abych se mohl zahrát pár měsíců v kapele. Na „Air Drums“ hraju snad ještě déle a jsem do toho ještě více zažraný. Na reálnou kytaru jsem to nikdy nedokázal, ale když jsem si poprvé sedl za bicí se svou imaginární praxí v pozadí, hrál jsem až překvapivě dobře. Jako bych měl nějaké hrací zkušenosti skutečně  za sebou. Avšak reálnému hraní se nevyrovná nic a to kolem je jen zábava… nejlépe hospodská 😀

Pro mistrovství České Republiky v Air Guitar 2011, jsem si vybral pár kandidátů:

  • Death – Bite The Pain
  • Sepultura – Mass Hypnosis
  • The Mars Volta – L’Via L’Viaquez
  • Yngwie Malmsteen – The Gates Of Babylon

Odborná porota příspěvky posoudila a zvolila The Mars Volta.

Při těchto vystoupeních je třeba nabídnout nejen zajímavou hru na imaginární kytaru, ale i kostým, grimasy, gesta a taky rozmanitou skladbu. My jsme tuto skladbu zvolili i proto, že jsem k ní dodal určitý příběh a hloubku. Jelikož se jedná o muzikanty, kteří mají blízko k latinsko americké hudbě, připojil jsem k tomu kromě paruky (oba hlavní umělci mají dost šílené afro) a růže taky pohyby… se snahou o čaču nebo něco na ten způsob.

Příběh byl poměrně jednoduchý, ale jedinečný. Využil jsem základního postoje při tanci, který má poměrně blízko k postoji při hraní na kytaru. Tudíž v úvodu vyzvu děvče k tanci s pomocí růže. Když přijme, dáme se do tance, poté si divoce zašpásujem. Následně přejdeme opět do klidných vod jemného tance, ale tam mi dojde, že mě už nezajímá a pošlu ji se správným temperamentem pryč. Video jsme nahráli, poslali a brzo na to přišlo přijetí do finále. Klípek od DEATH se zdálo být příliš tvrdé na složení publika.

Finále se totiž odehrávalo na Střeleckém ostrově v Praze během bezplatného festivalu Unites Islands. Pro nás bylo vyhrazeno půl hodiny a do finále se dostalo 8 jedinců. Jeden odpadl ještě před začátkem a jeden se nedostavil. Zůstalo nás tedy 6 bláznů. Všichni pokud možno v nějakém šíleném kostýmu. Průběh nemusím příliš komentovat, stačí shlédnout. Měl jsem tu smůlu, že jsem nováček a dali mě jako prvního. Od všech jsem dostal průměrné body, až na tu pipinu Lenny z Óčka, která by mě prý raději viděla při Zumbě. Nepochopila ani trochu jaká hudba do toho hrála a raději využila klasické blbé „novinářské“ techniky: Vytrhnout z kontextu určitou věc a postavit na tom celkový názor.

I tak jsem si to fakt užil. V publiku bylo několik set lidí a ten pocit nahoře je vážně parádní. Do toho přišlo hodně kamarádů a část rodiny, protože jsem ve stejný den promoval (tak si se mnou užili fakt drsný den :D). Za což jsem všem moc vděčný. Soutěž vyhrála Veronika Mullerová, která to fakt dobře rozbalila. Ukázala dobrou show, i když ta hra nebyla zrovna přesná, ale i tak pobavila víc než kdokoliv jiný. O 2.-3. místo se podělili manželé Babinoškovi. Jejich vystoupení bylo hlavně o kostýmech a gestech. O hře se tu snad ani nedá mluvit. Ještě jednou děkuji panu Johnnymu Strýčkovi, který to dal všem z publika jasně najevo! Rozhodčí se rozehřáli, tak mohli sázet body. Navíc Babinoška obhajoval a s organizátorem hraje v kapele. Jeho žena nepředvedla kromě kostýmu vůbec nic, ale bylo to atraktivní jak pro fotografy, tak pro známé v porotě. Ani v nejmenším nemám potřebu protestovat proti hodnocení soutěže. Dva frajeři co dostali nejnižší body je dostali právem, tak aspoň, že tak. A příště si vezmu šílenější kostým a příště dostanu nepochybně lepší hrací čas 😀

Autor: Ozzy

6 komentářů

  1. Ta mařka co to vyhrála „hraje“ teda pěkně hustě. To bych se šel podívat i na živo. Mnozí kytaristi by se od ní mohli učit jak hrát s nadšením a zábavně 🙂

    Červenec 27, 2011 (1:48 pm)

  2. Petr "Kovi" Kovář

    Já Ti dám, že jsem dostal špatné hodnocení právem! :p

    Říjen 13, 2011 (11:14 pm)

  3. oozzzzyy

    No, sam musis uznat, ze rok predtim to byla jina liga, a tentokrat ses netrefil ani do pisnicky ;D Jak si prisel na nas blog?

    Říjen 14, 2011 (2:38 am)

    • Petr "Kovi" Kovář

      Jak jiná liga? Myslíš, že to bylo o hodně lepší minulý vystoupení 2010? .. než to z roku 2011? 😀 No nějak jsem napsal do Googlu air guitar a našlo mi Tě to. 🙂

      Listopad 30, 2011 (1:10 am)

  4. oozzzzyy

    Ty si tuhle udalost rad pripominas, ze jo Kovi? ;DDD Co chystas na pristi rocnik vubec? Prvni rok to bylo hodne slusne, tentokrat si byl totalne mimo rytmus, tak co ted? ;D

    Listopad 30, 2011 (11:12 am)

    • Petr "Kovi" Kovář

      Minulej ročník byl si myslím dobrej, možná i na první místo. 😀 Jenže bylo jasné, že Babinoška to vyhraje určitě. Určitě se chystám a budu chtít zabodovat. Tenhle rok jsem se na to vysral, skladbu jsem vybíral ještě v den D, tak že asi tak to taky dopadlo. 🙂 Hlavně pro mně bylo podium malé, všude něco bylo, tak jsem nemohl udělat svojí pohybovou kreaci, na jakou jsem zvyklej. To jsi mohl vidět i na YT na videiích. Na příští rok se určitě chystám a určitě budu chtít zabodovat. Já hraju na Air guitar pořád, tak že v rytmu jsem pořád. Ale zatím nechystám nic, času dost. 🙂

      Prosinec 4, 2011 (11:45 pm)

Zanechat Odpověď

